Sidste beretning fra verdens fedeste rejse!

Hej alle
Så er det sidste beretning fra min rejse rundt i Asien. Jeg vil lige starte med at fortælle lidt om de sidste fem dage, for det har været nogle helt forrygende gode dage bag på de motorcykler! Vi har oplevet så meget, at hvis jeg skulle skrive om det hele, ville det blive alt for langt. Derfor har vi skrevet ned hvad vi oplevede hver dag i stikordsform, så I lige kan få et overblik over alt det vi oplevede :)

Dag 1:
Tempel, stor Buddhafigur.
Pølsefabrik.
Smagte på sukkerrør fra marken.
Knivsmedje.
Smagte mango fra træ.
Lille etnisk minoritetslandsby.
Vandfald i styrtende regnvejr.
Spiste meget lokalt og så kortspil.
Kom til Dalat (blomsterbyen).
Så gammel jernbane.

Dag 2:
Crazy house - arkitekttegnet mærkværdigt hus.
Blomsterfarm (10 roser 1$)
Kaffeplantage.
Produktion af risvin.
Silkelarvefabrik. Silke lavet af silkelarver.
Elefant vandfaldet. Virkelig et sejt vandfald, som vi kunne stå inde under!
Tempel og stor Buddha.
The plantage.
Silkelarveopdræt.
Abebro.
Flydende landsby.
Rishøst.
Lille landsby.
Overnatning på homestay ved lokale.

Dag 3:
Murstensfabrik.
Pytonslanger. Christoffer bar en på 10 kg og jeg bar en på 40 kg ;) haha.
Rispapir- og nudelproduktion.
Se kylling blive slagtet.
Bade i vandfald.
Spise sandwich med hjemmeslagtet grillet kylling på picnic i en nationalpark.

Dag 4:
Længste dag - 200 km
Cashewnøddeplantage.
Cashewnødde-fabrik - fik lov til at prøve værktøjet.
Chokoladetræsplantage.
Pebertræsplantage.
Bambuskurveproduktion.
Stor gravplads for de faldne vietnamesiske soldater.

Dag 5:
De underjordiske tunneller ved Saigon.
Skyde med M16

Det var hvad vi oplevede på vores femdages motorcykeltur. Jeg vil sige, at det var en af de fedeste oplevelser på min rejse. En fed følelse at suse afsted bag på motorcyklen i utrolig smukt landskab og gennem utallige hyggelige små landsbyer. Vi føler, at vi virkelig fik det "rigtige/autentiske" Vietnam at se. Det var enormt interessant at få et indblik i hvordan den almindelige vietnameser lever sit liv og har sin hverdag. Det var også vildt spændende at se de mange fabrikker, og se hvordan deres produktion er meget primitiv ifht at vi skriver år 2013. Rigtig meget var manuelt, hårdt arbejde, men alle vi mødte virkede glade og tilfredse. På cashewnøddefabrikken tjente de ca. 60 danske kroner om dagen. Det var en god løn for dem. På den lille femdages tur har vi stort det levet som to små vietnamesere. Hver dag var det lokalt mad på bittesmå lokale "restauranter" (bortset fra min morgenmad som bestod af Nutella og et baguette). Vores guide var fabelagtig til at fortælle, og vi synes virkelig vi fik meget for pengene! Bliver også lige nødt til at knytte en kommentar til vores besøg i tunnellerne ved Saigon. Mega fed oplevelse. Her fik man virkelig færten af hvordan vietnameserne levede under Vietnamkrigen, og hold nu op de var opfindsomme. Sjovt at se hvordan deres begrænsede midler pressede dem til at tænke ud af boksen, hvilket resulterede i mange opfindsomme og grusomme fælder. Det var meget imponerende, hvordan de har formået at skabe et slags minisamfund under jorden med alverdens smarte mekanismer som ex ventilationsanlæg skjult som store insekt-tuer over jorden og et smart system, der skjulte røgen fra køkkenet. Højden på tunnellerne var oprindeligt 80 cm, men for turisternes skyld har de udvidet dem til 120 cm. Her var vi nede at gå rundt, men Christoffer havde det lidt svært, for han skulle kravle, og der var meget varmt i de små gange. Efter det gik vi over på en skydebane, hvor vi fyrede den af med et M16 maskingevær. Det var mega fedt!

Da vi kom til Saigon/Ho Chi Minh tog vi selv på krigsmuseum, hvor der var en masse billeder af Vietnamkrigen samt følgerne af denne. Det gjorde et stort indtryk. I rigtig mange år efter krigen blev vietnamesere født med forskellige mærkelige mutationer pga amerikanernes "agent orange" (kemikalieprogram).

Det har været så kanon hyggeligt, skønt og sjovt at rejse rundt med Christoffer og vi har virkelig haft en fed tid i Vietnam sammen!

For lige at runde min samlede rejse af, så vil jeg sige, at det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv. Uanset hvor meget minus jeg nu har på kontoen, så er det det hele værd. Jeg har nydt hvert sekund! Turen tog mig til Indien i 16 dage, Nepal i 1 måned, Thailand i to omgange på i alt 5 dage, Bali i 3 uger og Vietnam i 3 uger. Jeg synes Nepal og Vietnam var de mest spændende lande at rejse rundt i. Nepal pga den smukke natur og de mange forskellige muligheder for adventure og Vietnam også pga naturen, men også den enormt spændende historie der kan fornemmes de fleste steder.

Nu sidder jeg i Doha lufthavn, Qatar, og skal vente 8 timer på at flyve videre.

Kan I alle have det godt og tak fordi I læste med :)

Knus Line

Billeder kommer i morgen. Har ikke mere strøm på mobilen :)